Veelgestelde vragen

Afspraken en locaties

Dummy

Dummy

Waar vind ik een aanmeetlocatie?

U kunt contact met ons opnemen door te bellen met 026 446 31 75 of zoek een locatie.

Hoe kan ik een afspraak inplannen?

U kunt contact met ons opnemen door te bellen met 026 446 31 75 of zoek een locatie.

Ik heb een verwijzing voor elastische kousen /steunkousen, wat nu?

Zodra u een verwijzing heeft voor elastische kousen kunt u contact met ons of met 1 van onze therapeuten opnemen voor het maken van een afspraak. Het is belangrijk dat u deze verwijzing meeneemt naar deze afspraak.

Kan de therapeut ook bij mij thuis komen voor het aanmeten van de kousen?

Alleen bij medische noodzaak komt de therapeut bij u thuis aanmeten en/of behandelen. Er moet dus sprake zijn van een medische oorzaak die u belemmert om naar de aanmeetlocatie te komen. Dit moet ook blijken uit de verwijzing van uw arts. Voor het aanmeten aan huis brengen wij geen kosten in rekening. Bent u echter niet thuis op het afgesproken tijdstip zijn wij genoodzaakt om de gemaakte kosten alsnog bij u in rekening te brengen.

Ik kan niet op de afspraak komen, wat moet ik doen?

Probeer zo snel mogelijk met ons of met de therapeut contact op te nemen. Indien mogelijk maken we direct een nieuwe afspraak. U kunt ons bereiken door te bellen met 026 446 31 75 of stuur een mail naar info@fysiotek.nl.

Vergoedingen en declaraties

Dummy

Dummy

Worden mijn kousen of aantrekhulpmiddel vergoed?

Therapeutisch elastische kousen vallen onder de basisverzekering en worden eenmaal per 12 maanden vergoed, mits op de juiste manier aangevraagd met bijbehorende indicatie. Voordat u nieuwe kousen laat aanmeten is het van belang dat u zelf bij uw zorgverzekeraar na gaat of er aanspraak is op vergoeding van nieuwe elastische kousen.
Wat belangrijk is om te weten dat de kousen vallen onder het verplichte eigen risico van de basisverzekering. Als dit nog niet op is krijgt u via de verzekering een declaratie van de gemaakte kosten.

Mijn kousen worden vergoed door de zorgverzekeraar maar ik krijg toch een factuur van de zorgverzekeraar, hoe kan dit?

De kousen vallen onder het verplichte eigen risico van de basisverzekering. Als dit nog niet op is krijgt u via de verzekering een declaratie van de gemaakte kosten.

Hoeveel kousen krijg ik per jaar?

Afhankelijk van uw medische indicatie heeft u recht op 2 stuks of 2 paar kousen per 12 maanden. Let op, er wordt slechts eenmaal per 12 maanden een vergoeding uitgekeerd, u zal de twee paar dus wel bij dezelfde leverancier af moeten nemen.

Onderhoud en garantie

Dummy

Dummy

Ik ben niet tevreden over mijn kousen, wat nu?

Wij vinden het vervelend om te horen dat u niet tevreden bent over de kousen, wij raden u aan zo snel mogelijk contact op te nemen met de therapeut. Tijdens deze afspraak kunt u bespreken waarom u niet tevreden bent en kunnen eventuele oplossingen besproken worden.

De boord laat los van mijn kous, wat nu?

Dit kan mogelijk komen doordat u de kousen aan hebt getrokken door veelvuldig aan de boord te trekken. Hier kan de boord niet tegen. Indien dit gebeurt binnen 3 maanden na aanschaf van de kousen heeft u recht op reparatie of vervanging van de kous(en).

Er zit een gat in mijn kous, kan dit gerepareerd worden?

Indien er een gat is ontstaan in de kous is het raadzaam om eerst contact op te nemen met de therapeut, afhankelijk van de locatie van het gat kan de therapeut mogelijk iets voor u betekenen binnen de garantievoorwaarden.

Kan ik de kous ook zelf repareren of door een naaister laten repareren?

Indien er een probleem is ontstaan met de kous is het raadzaam om eerst contact op te nemen met de therapeut, afhankelijk van het probleem kan de therapeut mogelijk iets voor u betekenen binnen de garantievoorwaarden.

Hoe vaak moet ik de kousen wassen?

Was uw kous zo vaak mogelijk (minimaal 3 keer per week) in een handwarm sopje of nog beter in een fijn- of wolwasprogramma in de wasmachine. Let op! Niet centrifugeren. Ter bescherming van de kousen is het raadzaam om de kous(en) in een wasnetje te stoppen voordat deze worden gewassen.
Uw kous zal hier van opknappen. Indien een kous niet vaak genoeg wordt gewassen zal de kwaliteit van het garen en de vezels afnemen en de kans op afzakken toenemen.
Om het drogen te bespoedigen kan de kous met enige kracht in een dikke (bad)handdoek worden gerold en vervolgens los, buiten direct zonlicht, worden opgehangen.

Mag ik gewoon wasmiddel gebruiken en wasverzachter?

Er is speciaal wasmiddel te verkrijgen voor de kousen. U mag ook gewoon fijn of neutraal wasmiddel gebruiken. Bij uw kousen heeft u hierover ook informatie gekregen van de fabrikant van de kousen. Wasverzachter wordt te allen tijden afgeraden omdat dit de kwaliteit van de kousen aantast.
Om het drogen te bespoedigen kan de kous met enige kracht in een dikke (bad)handdoek worden gerold en vervolgens los, buiten direct zonlicht, worden opgehangen.

Algemeen kous gerelateerde vragen

Dummy

Dummy

Mag ik het label uit de kous knippen?

Als u het label uit de kous knipt dan vervalt uw garantie. Het mag dus wel maar het is niet raadzaam om dit in de eerste zes maanden te doen. Pas op dat u het label niet te strak langs de naad afknipt. Kousen zonder labels worden door de fabrikanten niet gerepareerd of retour genomen.
Wij willen u echter adviseren om het label erin te laten zitten. Hier staat namelijk belangrijke informatie op vanuit de fabrikant.

Ik krijg jeuk en rode plekken van de siliconenboord, ben ik allergisch voor siliconen?

Een siliconenallergie is erg zeldzaam en komt vooral voor wanneer er siliconen inwendig in het lichaam zijn geplaatst. De kans is dus klein dat u een allergie heeft voor siliconen. Meestal is de oorzaak het onvoldoende schoonmaken van de siliconenboord, waardoor huidsmeer tussen de siliconennoppen gaat zitten. Dit geeft bij langdurig dragen irritatie.

Wat je hier aan kunt doen is dagelijks de siliconenboord goed schoonmaken, de kous af en toe binnenste buiten dragen of indien mogelijk de volgende keer een kous zonder siliconenboord of met een elastische band bestellen.

Ik heb een latexallergie, kan ik dan wel kousen dragen?

Het is belangrijk dat u aangeeft bij de therapeut dat u een latexallergie heeft. De therapeut kan dan kiezen voor een kous zonder latex.

Als ik mijn elastische kousen uit doe heb ik kort daarna soms jeuk. Hoe kan dit en wat kan ik eraan doen?

Na het uittrekken van uw elastische kousen vullen de kleine oppervlakkige huidvaatjes zich weer met bloed. Dit kan kortdurend jeuk veroorzaken. Deze verdwijnt meestal vanzelf. Gebruik eventueel mentholpoeder of Aloë Vera Gel om de jeuk sensatie te verlichten en probeer niet te krabben! Een koude, frisse douche kan ook helpen de jeuk te verminderen.

Waarom mag ik geen crème gebruiken onder mijn kousen?

Crème en zalven tasten de draden van de kousen aan. Verwijder crème- of zalfresten daarom met water en milde, huidvriendelijke zeep.
Moet u toch crème of zalven gebruiken, probeer dit dan ’s avonds te doen nadat u de kousen heeft uitgetrokken. Dan kan de zalf goed intrekken.

Wat kan ik doen bij insnoering op de wreef?

De vorm van sommige benen maakt dat kousen sneller gaan insnoeren. Om dit te voorkomen kunt u gebruik maken van speciale polstermaterialen. Het correct aantrekken van de kousen kan ook meespelen bij het insnoeren. Tevens kan het helpen om de kousen enkele keren per dag even iets opnieuw omhoog te leggen. Een ander soort kous kan deze klachten eventueel ook verminderen of oplossen.
Blijft u klachten ondervinden neem dan contact op met uw therapeut. Deze kan met u meekijken en u hierover informeren.

Hoe kan het dan mijn nieuwe kousen veel strakker zitten dan de vorige?

Oude kousen hebben door veelvuldig dragen een groot deel van hun compressie verloren en daarmee verliezen ze ook hun therapeutische werking. Nieuwe kousen voelen strakker aan, omdat deze altijd optimale compressie geven. De werking is dan weer bij normaal gebruik voor 12 maanden gegarandeerd.

Ik heb een dik been, maar de therapeut wil nog geen kousen opmeten, waarom niet?

Therapeutisch elastische kousen zijn bedoeld om uw benen dunner te houden, niet om ze dunner te krijgen. Als er veel vocht in uw benen zit, kunnen elastische kousen niet goed aangemeten worden. Daarom moeten uw benen eerst vaak gedurende een korte tijd gezwachteld worden tot al het vocht weg is. Zodra het vocht verminderd is en de therapeut het verantwoord vindt om aan te meten zal overgegaan worden tot het aanmeten van elastische kousen.

Ik draag elastische kousen maar na enkele weken zitten ze erg ruim om mijn benen. Hoe kan dat?

Een mogelijkheid is dat de benen opgemeten zijn toen er nog vocht in zat. De elastische kousen worden dan volgens te grote omvangsmaten gebreid en dan passen ze in het begin wel maar door de compressie drukken ze al vrij snel het vocht weg waardoor de kousen te ruim worden. Belangrijk is te beseffen dat niet goed passende kousen hun werking niet kunnen doen.

Het kan ook ontstaan doordat u de benen heeft ingesmeerd met een zalf of crème en het vet heeft daardoor de kousen aangetast. Ook verkeerd wassen kan van invloed zijn op de compressie van de kousen. Het is daarom belangrijk altijd zorgvuldig om te gaan met de kousen.

Mijn kousen zijn te lang, mag ik ze omslaan?

U mag uw kousen nooit omslaan. De kousen zijn zo gebreid dat de druk van onder naar boven langzaam afloopt. Wanneer u de kousen om gaat slaan verstoort u het drukpatroon waardoor u een afknelling kunt creëren met gevolg dat er meer vocht ontstaat.

Hoe dien ik een klacht in?

Bent u niet tevreden over de geleverde kousen, bespreek deze klacht met uw therapeut. Bent u niet tevreden over onze dienstverlening, dan kunt u dit kenbaar maken middels ons klachtenformulier.

Algemeen hulpmiddel gerelateerde vragen

Dummy

Dummy

Mijn aantrekhulp (glijzak) doet het niet meer goed, kan ik een nieuwe krijgen?

Vaak zien we dat de glijzak minder goed werkzaam is wanneer die langdurig gebruikt is zonder te wassen. Kijk bij de handleiding van uw glijzak hoe u deze het beste kunt wassen. Mocht na het wassen de glijzak nog steeds niet meer effectief zijn kunt u op 2 manieren een nieuwe glijzak krijgen.

Indien u weer recht heeft op een glijzak vanuit de zorgverzekeraar kunt u hem via uw therapeut bestellen. Wanneer u nog geen recht heeft op een nieuwe glijzak dan kunt u deze particulier afnemen. Dit kunt u doen door dit bij de therapeut te bestellen maar u kunt hem ook direct bij ons bestellen door te bellen met 026-4463175 of stuur een mail naar info@fysiotek.nl.